Symbol wolności i harmonii

Symbol wolności i harmonii – co wspólnego z istotą wolności mają Inowrocławskie szybowce, dowiemy się od Wojtka Maryańskiego.

 

Symbol wolności i harmonii

 

Symbol wolności i harmonii

Kiedy dawno temu przyjeżdżałem do Dziadków do Ino, pasjonowało mnie obserwowanie szybowców, których wtedy było bardzo wiele.

Były one wyciągane na linie przez pracowite dwupłatowce.

Najciekawszy był moment, gdy odpowiednia wysokość została osiągnięta i pilot szybowca zwalniał linę i zaczynał już swobodny, szybować własnymi powietrznymi ścieżkami.

Stawał się w jednej chwili prawdziwie wolnym i niezależnym.

Zrozumiałem wtedy istotę bycia człowiekiem wolnym i niezależnym.

Szybowce w niczym nie zmąconej ciszy wykonywały skomplikowane czasami ewolucje, bezgłośnie kreśląc na tle błękitu niewidoczne linie.

To jeden z moich niezapomnianych obrazów. Symbol wolności i harmonii. Utrwalił się w mojej głowie na całe życie.

Potem wielokrotnie bywałem w Ino, ale szybowce gdzieś zniknęły.

Wczoraj, wczesnym wieczorem siedząc przy herbacie usłyszałem pyrkający odgłos samolotu.

Po chwili ukazał się, ciągnąc za sobą na linie szybowiec, który właśnie nade mną zwolnił linę i poleciał własną drogą.

Zawsze taki widok wywoływał we mnie pozytywne emocje. Nie inaczej było wczorajszego popołudnia.

Może wydarzy się coś dobrego. W to wierzę.

Jestem pewien jeszcze jednego.

Bez względu na wszystko. Wolność istnieje i tego nikt i nigdy nie zmieni.

I nie jest to zaklinanie rzeczywistości. Przed momentem, dziś rano kolejny szybowiec odłączył się i krąży w ciszy nad Solankami.

W.

Wojtek Maryański

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=990772101095093&id=100004869375099

 

 

Szybowiec

Szybowiec – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), o stałych powierzchniach nośnych, zdolny do długotrwałego lotu ślizgowego bez użycia własnego napędu.

Historia

Pionierem szybownictwa był Otto Lilienthal (1848-1896), który projektował różne modele maszyn latających bez napędu, przypominające dzisiejsze lotnie. Na własnych konstrukcjach wykonał ponad 2 tysiące krótkich ślizgów. Zginął w wyniku obrażeń doznanych podczas jednego z nich. Osiągnięcia Otto Lilienthala były fundamentalne dla rozwoju lotnictwa, nie tylko szybownictwa, pomimo że nie osiągnął on etapu lotu z napędem – co udało się dopiero braciom Wright. Bracia Wright przed pierwszym zakończonym sukcesem lotem z napędem wykonali i oblatali szereg szybowców (bazując m.in. na publikacjach Lilienthala), ustalając toku tych eksperymentów główne zasady konstrukcji szybowców i samolotów jak je znamy dzisiaj……

https://pl.wikipedia.org/wiki/Szybowiec


#wolnosc