Odsunięty na boczny tor
Odsunięty na boczny – tor to smutna i niestety prawdziwa opowieść o wspaniałym człowieku teatru, który decydując się mówić prawdę zapłacił za to bardzo wysoką cenę.
Odsunięty na boczny – Wszyscy bali się Michała, bo miał odwagę mówić prawdę, ale został za karę za to odsunięty na boczny tor i prawie wykluczony z branży teatralnej.
Odsunięty na boczny
Przeczytałem wczoraj świetną sztukę po angielsku. W przypływie entuzjazmu zrobiłem to, co zawsze w takich momentach – sięgnąłem po telefon i chciałem zadzwonić do Michała Ratyńskiego, żeby ją dla mnie przetłumaczył.
Wybrałem go z książki kontaktów i już miałem nacisnąć “połącz”, kiedy mój palec zawisł nad klawiaturą. Uświadomiłem sobie nagle, że przecież Michał odszedł z tego łez padołu.
Dziwnie się poczułem, bo przecież wiem o tym doskonale i prowadzę z nim wewnętrzny dialog prawie codziennie; a to kiedy napisze coś na Facebooku i zastanawiam się co by mi odpowiedział, a to kiedy dyskutuje z nim w myślach o rozwiązaniu jakiejś sceny, a to kiedy zastanawiam się, co by powiedział o muzyce, którą gdzieś usłyszałem…
Z tym palcem nad klawiaturą, zdałem sobie nagle sprawę, że oprócz codziennej tęsknoty za Michałem, jego odejście ma jeszcze jeden ogromny wymiar – odszedł na zawsze jeden z najlepszych tłumaczy dramatów anglo- i niemieckojęzycznych i mimo, że mam cały folder w komputerze zapełniony po brzegi tłumaczeniami Michała, on już nic nowego nie przetłumaczy.
Ogromna to szkoda dla mnie, ale także dla teatru polskiego, bo nikt tak, jak Michał nie potrafił wyczuć języka scenicznego, tworzyć kompilacje i nowe słowa, które na scenie brzmiały fantastycznie i wznosiły dramaty na nowy, wyższy wymiar.
Siedziałem tak z tym palcem nad klawiaturą i myślałem, jak to Michała potraktował świat teatralny; ponieważ mówił prawdę i nie owijał w bawełnę, ten znakomity reżyser, ulubieniec Zygmunta Hubnera, został odsunięty na boczny tor, przez ludzi, którzy się go bali.
Został zaszczuty przez tych samych szkodników teatralnych, którzy zniekształcają obraz teatru polskiego wciskając ludziom ciemnotę, że to co naprawdę jest amatorszczyzną i brakiem warsztatu jest wielką sztuką.
Rozmawiałem z nim o tym i powiedział mi, że nie ma o to żalu, bo to jest jego świadoma decyzja i ponosi świadomie konsekwencje tego wyboru życiowego.
Przez ostatnie lata reżyserował więc mało, albo raczej wcale i głównie skupiał się na tłumaczeniach. A tłumaczył, jak maszyna, przynajmniej jeden tekst w miesiącu. Mówił mi, że robi to, żeby nie zwariować, ale ja teraz myślę, że może gnała go także jakaś podświadoma siła, która wiedziała, że nie zostało mu zbyt wiele czasu w jego cielesnej powłoce.
I tak siedziałem i dumałem nad tym telefonem i czułem, że bardzo chcę z nim porozmawiać. Wahałem się jednak czy wybrać jego numer i w końcu tego nie zrobiłem, bo bałem się bardzo, że nie odbierze…
Michał Ratyńskinie żyje ur. 1948-05-16
zm. 2013-09-11, Warszawa |
Remi-Dżin
Coburn Donald L.
forma twórczości: | asystent reżysera |
reżyseria: | Stroux Karl Heinz |
teatr: | Teatr Współczesny Warszawa |
data premiery: | 1979-03-10 |
forma twórczości: | reżyseria |
teatr: | Teatr im. Cypriana Kamila Norwida Jelenia Góra |
data premiery: | 1981-02-07 |
forma twórczości: | reżyseria |
teatr: | Teatr Powszechny Warszawa |
data premiery: | 1981-11-21 |
Z dystansu
Jandl Ernst
forma twórczości: | reżyseria |
teatr: | Teatr Powszechny Warszawa |
data premiery: | 1982-04-24 |
forma twórczości: | reżyseria |
teatr: | Teatr Powszechny Warszawa |
data premiery: | 1983-06-14 |
forma twórczości: | reżyseria |
teatr: | Teatr Powszechny Warszawa |
data premiery: | 1984-05-26 |
forma twórczości: | reżyseria |
teatr: | Teatr Powszechny Warszawa |
data premiery: | 1985-04-24 |
forma twórczości: | reżyseria |
teatr: | Teatr Powszechny Warszawa |
data premiery: | 1986-05-03 |
Sam wśród wszystkich
Gelman Aleksander
forma twórczości: | reżyseria (Theater am Neumarkt Zurych) |
teatr: | za granicą |
data premiery: | 1987-01-10 |
forma twórczości: | przekład, reżyseria |
reżyseria: | Ratyński Michał |
teatr: | Teatr Studyjny`83 im. Juliana Tuwima Łódź |
data premiery: | 1990-03-30 |
forma twórczości: | przekład, reżyseria |
reżyseria: | Ratyński Michał |
teatr: | Teatr im. Juliusza Słowackiego Kraków |
data premiery: | 1992-06-20 |
forma twórczości: | przekład, reżyseria |
reżyseria: | Ratyński Michał |
teatr: | Teatr Szwedzka 2/4 Warszawa |
data premiery: | 1993-03-13 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Straub Rudolph |
teatr: | Teatr Szwedzka 2/4 Warszawa |
data premiery: | 1993-11-14 |
forma twórczości: | reżyseria |
teatr: | Teatr Szwedzka 2/4 Warszawa |
data premiery: | 1993-12-05 |
Madame Therese
Cendrars Blaise wg
forma twórczości: | reżyseria i przekład, adaptacja |
teatr: | Teatr Rozrywki Chorzów |
data premiery: | 2001-03-29 |
Rum bugi ługi
Wieczór przebojów dużych i …
forma twórczości: | reżyseria i scenariusz |
teatr: | Teatr Rozrywki Chorzów |
data premiery: | 2002-06-21 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Zembrzuski Jacek |
teatr: | Teatr Nowy Warszawa |
data premiery: | 2003-03-30 |
Trainspotting
Welsh Irvine
forma twórczości: | reżyseria i przekład adaptacji |
teatr: | Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego Katowice |
data premiery: | 2004-01-10 |
forma twórczości: | opieka artystyczna |
reżyseria: | Dzianowicz Beata |
teatr: | Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego Katowice |
data premiery: | 2004-04-16 |
Miłość i las
Roth Friederike wg
forma twórczości: | reżyseria i adaptacja |
teatr: | Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego Katowice |
data premiery: | 2004-09-10 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Zioło Rudolf |
teatr: | Teatr Wybrzeże Gdańsk |
data premiery: | 2004-10-14 |
Lizystrata
Arystofanes
forma twórczości: | reżyseria i scenografia |
teatr: | Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego Katowice |
data premiery: | 2005-09-10 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Jędrzejas Piotr |
teatr: | Teatr im. Stefana Jaracza Olsztyn |
data premiery: | 2005-09-11 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Kempinsky Grzegorz |
teatr: | Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego Katowice |
data premiery: | 2005-12-17 |
Pod lodem
Richter Falk
forma twórczości: | reżyseria |
teatr: | Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego Katowice |
data premiery: | 2005-12-29 |
forma twórczości: | przekład, reżyseria |
reżyseria: | Ratyński Michał |
teatr: | Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego Katowice |
data premiery: | 2006-11-22 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Kempinsky Grzegorz |
teatr: | Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego Katowice |
data premiery: | 2007-01-20 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Wiśniewski Grzegorz |
teatr: | Teatr im. Stefana Jaracza Łódź |
data premiery: | 2007-09-08 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Matusz Rafał |
teatr: | Teatr Nowy Zabrze |
data premiery: | 2009-03-27 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Fijał Łukasz |
teatr: | Teatr im. Ludwika Solskiego Tarnów |
data premiery: | 2012-11-30 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Kempinsky Grzegorz |
teatr: | Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta |
data premiery: | 2013-04-13 |
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Straub Rudolph |
teatr: | Teatr Rozrywki Chorzów |
data premiery: | 2013-09-14 |
Marius Mayenburg von
forma twórczości: | przekład |
reżyseria: | Zaczykiewicz Bartosz |
teatr: | Teatr im. Wilama Horzycy Toruń |
data premiery: | 2014-10-25 |
#MichałRatyński #tłumacz #reżyser #ŹyciowyWybór
Wiele lat temu byłem na castingu do pewnej sztuki w Teatrze Śląskim. Zrobił na mnie wielkie wrażenie. Cały czas miałem uczucie, że roztacza wokół siebie aurę bezpieczeństwa. Castingu nie wygrałem z przyczyn obiektywnych, ale to uczucie bezpieczeństwa, wsparcia, dobrze zapamiętałem, bo mi go wtedy na scenie nadzwyczaj brakowało… (“Muller”)
To był wielki człowiek Teatru…