Najważniejsze zadanie reżysera

Najważniejsze zadanie reżysera – Najważniejszym zadaniem reżysera jest, broń Boże, nie przeszkadzać aktorowi!

Uważając, że wprowadzenie zastępstwa do “Seksoholiczki” jest błędem, myliłem się całkowicie i to spotkanie z nową aktorką było dla mnie prawdziwą solą teatru i lekcją pokory, przypominającą mnie maksymę, że najważniejsze zadanie reżysera to nie przeszkadzać aktorowi… Oczywiście wtedy, kiedy jest tak doskonale przygotowany, jak Monika.

 

 

 

Najważniejsze zadanie reżysera

 

 

 

 

Najważniejsze zadanie reżysera

Nie ważne, czy w Teatrze Narodowym, czy w Teatrze Sztukoffnia.
Nie ważne za ile, czy za darmo.
Dla takich spotkań, jak to z Moniką Łyżwą, warto robić teatr!

 

Pomysł zastępstwa w tak dużej roli, jak ma to miejsce w “Seksoholiczce” wydawał mi się od początku kompletnym nonsensem, bo jak odtworzyć w kilka prób świat, który powstawał na przestrzeni kilku miesięcy i to ponad poł roku temu?
Jak w kilka prób, udźwignąć rolę, w całej jej złożoności, kiedy bohaterka nie schodzi ze sceny przez prawie półtorej godziny?
Jak poradzić sobie ze złożonością intencji emocjonalnych, które rządzą tym spektaklem?

 

Otóż okazało się, że byłem w całkowitym błędzie i Monika poradziła sobie z tą arcytrudną partyturą śpiewająco.
Nigdy jeszcze w mojej 30 letniej karierze zawodowej, nie spotkałem się z czymś takim, że aktor przychodzi na próbę zastępstwa tak doskonale przygotowany, zarówno pod względem tekstowy, jak i sytuacyjnym i przede wszystkim emocjonalnym i moja rola sprowadzała się tak naprawdę do tego, że dokonywałem poprawek kosmetycznych i żeby ponad wszystko nie przeszkadzać.

 

Monika wniosła do tego przedstawienia absolutnie nową wartość i stworzyła postać, która mimo tego, że różni się od tego, co wykreowała Weronika Psiuk-Czerepak, nie psuje końcowego efektu i wybrzmienia tej roli i samego spektaklu.

 

Poczytuję sobie jednak powód do dumy za to, że nie próbowałem ją wcisnąć w gotową sztancę, lecz pozwoliłem jej zagrać to zupełnie po swojemu.

 

Czyli wszystko sprowadza się ponownie do stwierdzenia, że najważniejszym zadaniem reżysera jest nie przeszkadzać aktorowi.

 

Dziękuję, Moniko!

 

 

 

 

Aktor

Aktor (z łac. āctor, od agere ’działać’) – osoba odgrywająca za pomocą szczególnego zachowania, technik cielesnych i głosowych rolę w serialu, w teatrze i w filmie. Od zwykłego człowieka odróżnia go ze strony samego aktora świadomość gry, ze strony widzów – szczególny sposób traktowania osoby jako aktora. Wobec widza istnieje na sposób dwoisty, jako odtwarzana postać, w którą się tymczasowo wciela, i zarazem jako żywy człowiek, posiadający własną rzeczywistą tożsamość i biografię.

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Aktor


#teatr