Teatr nie jest telenowelą

Teatr nie jest telenowelą – O kolejnym nieudanym spektaklu Narodowego Starego Teatru w Krakowie pisze m.in. Jacek Cieślak.

Duetowi dwóch nieudaczników kierujących od kilku lat Starym Teatrem udała się nie lada sztuka, żeby w trakcie swojej dyrektury nie wypuścić bodaj ani jednego dobrego przedstawienia. Czas tej kuriozalnej pary, która tak naprawdę robiła za figurantów dobiega jednak końca i Ministerstwo Kultury zapowiedziało już konkurs, co w praktyce będzie oznaczało, że ten ongiś znakomity teatr znowu wpadnie w łapy jakiegoś progresywnego, wybitnego artysty typu Klata, albo Kleczewska i znowu będzie skazany na artystyczną wegetację przez najbliższe kilka lat. Niestety ostatnia dekada jak na dłoni z perspektywy czasu pokazała, że to była jedna wielka czarna dziura na teatralnej mapie Krakowa i Polski, a najnowszy spektakl „Schron przeciwczasowy” tylko potwierdza ten fakt, czemu dobitnie daje wyraz w swojej recenzji pt. “Teatr nie jest telenowelą” Jacek Cieślak.

 

 

 

Teatr nie jest telenowelą

 

 

 

 

Teatr nie jest telenowelą

„Schron przeciwczasowy” wg Georgiego Gospodinowa w reż. Marcina Wierzchowskiego w Narodowym Starym Teatrze. Pisze Jacek Cieślak w „Rzeczpospolitej” w recenzji zatytułowanej Teatr nie jest telenowelą.

 

Zaczyna się pięknie, ale potem spektakl jest telenowelowo przesłodzony, także w życiowym nieprawdopodobieństwie finału – pisze Cieślak.

A potem gorzko podsumowuje – Na aktorów Starego zawsze patrzy się z przyjemnością, reżyser zachwyci! się pewnie, jak pięknie wyimprowizowali mu scenariusz, jeśli chce jednak rywalizować z hitami platform streamingowych, powinien zauważyć, że tam sukces jest zasługą ogromnej precyzji. Zamiast niej Wierzchowski zaproponował spektakl, który ma być „fajny” i gdzie zdarza się „Wszystko wszędzie naraz”. Cóż, pewnie teatr zmienia się na naszych oczach, również dlatego, że musi odnaleźć się w czasach VOD, ja wolę jednak dawny Stary, który nie bał się o swoją tożsamość i bezkompromisowo dyktował warunki gry, zamiast się do nich nieudanie dostosowywać.

 

Jacek Cieślak

 

https://e-teatr.pl/-46465

 

 

 

 

Jacek Cieślak

Związany z „Rzeczpospolitą” od 1992 r. Zajmuje się teatrem, muzyką, fonografią, polityką kulturalną, literaturą. Autor wielu recenzji, analiz i wywiadów w tych dziedzinach. Pomysłodawca, juror i selekcjoner festiwali teatralnych (Polska w IMCE, R@port, Prapremiery, Kaliskie Spotkanie Teatralne, Boska Komedia). Członek Akademii Fonograficznej, przyznającej Nagrodę Fryderyka. Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej. Do 2022 r. członek kapituł nagród imienia Zelwerowicza oraz Swinarskiego i redakcji miesięcznika „Teatr”

 

https://www.rp.pl/autor/1791-jacek-cieslak


#teatr