Remont trwa!

Remont trwa! – Na łamach “Pokładów kultury” ukazał się bardzo ważny tekst dostrzegający niezwykłe zjawisko, jakim jest Teatr Remont!

Nie, nie chodzi tu o remont mieszkania, lecz o rzecz o wiele bardziej doniosłą, albowiem o Teatr Remont, któremu przewodzę artystycznie od ponad 7 lat.
Bardzo się cieszę, że Bartłomiej Latoszek dostrzegł ważność tego teatru i jego ogromną wartość, zarówno dla Politechniki Śląskiej, jak i dla miasta Gliwic, dlatego nieskromnie wstawiam na własnego bloga tekst chwalący to, co nasz teatr robi.
Niech Remont trwa!

 

 

 

Remont trwa!

 

 

 

 

 

Remont trwa!

Jak długo może REMONT… trwać?
W gliwickim Mrowisku czyli Centrum Kultury Studenckiej Politechniki Śląskiej, od 2013 roku trwa, działa, teatr pod nazwą REMONT. Według anegdoty, nazwa powstała kiedy w poprzedniej siedzibie grupy (Kino-Teatr X) ktoś na drzwiach, w trakcie jednej z pierwszych prób, znalazł tabliczkę z napisem REMONT. Jednogłośnie stwierdzono, że to idealny szyld, pod którym zespół działa do dzisiaj.

 

Grupę tworzą studenci uczelni technicznej, a inicjatorami jej powstania byli słuchacze Wydziału Architektury. Niech nikogo nie zdziwi zderzenie techniczno-humanistyczne. Sztuka aktorska to sztuka interpretacji. Interpretacja to głęboka analiza tekstu i wielu jego aspektów społecznych, historycznych czy też kulturowych. Jest niczym praca badawcza prowadzona na żywym organizmie. Na organizmie twórcy i odbiorcy jednocześnie. Czyli studiowanie jako zgłębianie wiedzy i umiejętności porównawcze, jak najbardziej spełniają kryteria pracy na scenie. Do tego młodzieńcza fantazja i potrzeba weryfikacji swoich przemyśleń na tematy ważne i mniej ważne.

 

Pierwszym reżyserem teatru był Tadeusz Hankiewicz, a opiekunem naukowym (brzmi to bardzo technicznie, nieprawdaż?) pani dr inż. arch. Elżbieta Rdzawska, którzy młodych ludzi zaczęli kształtować zgodnie z mottem teatru, „Tradycyjnie – tak, banalnie – nie”.

 

Od tamtego czasu powstało ponad dwadzieścia sztuk w bardzo różnorodnym repertuarze. Właśnie różnorodność jest największym atutem tego teatru. Od klasyki po teksty współczesnych dramatopisarzy. W skromnych dekoracjach pełne ekspresji i krwistości postacie grane przez studentów, doczekały się nagród i gościły na wielu scenach w Polsce i zagranicą.

 

Od 2013 roku zespołem kieruje znany polski reżyser teatralny i filmowy, Grzegorz Kempinsky.

 

Kilkukrotnie miałem okazję oglądać spektakle aktorów tej „stechnicyzowanej” uczelni. Zawsze był to dobrze spędzony czas rozrywki i refleksji. Dyskusji zarówno na scenie, jak i z widzami.

 

Aktualnie na afiszu jest spektakl „Emigranci” Sławomira Mrożka, „Ożenić się nie mogę” Aleksandra Fredry a w przygotowaniu premiera dramatu „Gwałtu co się dzieje”, również Fredry. Znając twórczość reżysera i jego teatralne spojrzenie, z pewnością podczas spektaklu dostaniemy dawkę klasyki bez zbędnych udziwnień, skrótów oryginalnego tekstu czy też współczesnych cytatów. Dla tego tak cenne są takie teatry, wolne od presji ekonomicznej, która powoduje coraz większe uproszczenie i bylejakość w interpretacji klasyków. REMONT nie musi oznaczać wywracania do góry nogami idei dramatu, nad którym pracuje „stechnicyzowana teatralna rodzina”.

 

Najważniejsze nagrody:

nagroda za najlepszą reżyserię i drugoplanową rolę męską za spektakl „Tango” Sławomira Mrożka w reżyserii Tadeusza Hankiewicza na IV Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Drabyna” we Lwowie w 2007 r.;
II miejsce na III Ogólnopolskim Festiwalu Małych Form „Karbidka” w Siemianowicach Śląskich za spektakl „Amok moja dziecinada” Thomasa Freyera w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego w 2015 r.;
GRAND PRIX III edycji Festiwalu Teatrów Studenckich „START” w Warszawie w 2016 r.

 

Znajdziesz ich pod adresem:
44-100 85, Gliwice, ul. Pszczyńska, Poland

 

Bartłomiej Latoszek

 

https://www.pokladykultury.eu/jak-dlugo-moze-remonttrwac/?fbclid=IwAR2473h5H7J8FcplPrwdej9jUFkwbRzrc6cUcgQkMzToW8ac7YBWKPu4VKg


#Teatr #Remont