Po festiwalu

Po festiwalu – Czy Festiwal Monodram organizowany przez Polskie Radio Rzeszów, nie był przypadkiem bojkotowany przez E-teatr?

Nie, nie będzie tym razem o spektaklach, ani o pracy jurorów, która była ogromną przyjemnością. Nie będzie też o nagrodach – o tym możecie przeczytać poniżej.
Po festiwalu postanowiłem podzielić się jedną refleksją, a raczej spostrzeżeniem: że ponieważ festiwal nie był organizowany przez Mafię Teatralną i szedł wbrew mainstreamowi promowanemu przez nią na
E-teatrze, nie było go w oficjalnym zestawieniu odbywających się festiwali w danym czasie, pomimo, że portal ten ma statutowy obowiązek informowania o wszystkim co się dzieje w polskim teatrze, a nie tylko o tym, co Mafii Teatralnej miłe.

 

Poza tym inne, o wiele mniej znaczące festiwale są szeroko omawiane na bieżąco na E-teatrze, natomiast suchy artykuł o wynikach i przebiegu Festiwalu Monodram ukazał się na portalu dopiero 2 tygodnie po jego zakończeniu.

 

Przypadek? Nie sądzę.

 

 

 

Po festiwalu

 

 

 

 

Po festiwalu

Rzeszów. Po I Radiowym Festiwalu Teatralnym Monodram. Grand Prix dla Andrzeja Roga

Polskie Radio Rzeszów stworzyło ogólnopolski przegląd, pobudzający do życia trudny, niewdzięczny i rzadko podejmowany przez aktorów gatunek monodramu.

 

Podczas I Radiowego Festiwalu Teatralnego Monodram w Polskim Radio Rzeszów próbowano poszukiwać nowych i przywrócić właściwe miejsce gotowym małym formom teatralnym (słowo jest w nich kluczem do „Teatru Wyobraźni” – słuchowiska radiowego). Odnajdywać także nowe przestrzenie dla twórców „żywego teatru” w radiu i mediach cyfrowych.

 

Festiwal Monodram miał charakter konkursu. Grand Prix przypadła Andrzejowi Rogowi, związanemu z Teatrem STU w Krakowie. Za „Kamień na kamieniu”, na kanwie powieści Wiesława Myśliwskiego, spektakl barwny, harmonijny i nasycony metafizyką. Artysta, który jest także adaptatorem i reżyserem przedstawienia, skupił się bardzo wyraziście i wrażliwie na tym, co nurtuje – współcześnie – jego pokolenie i ludzi młodych, idąc za słowami Myśliwskiego, że „literatura jest nie tylko szukaniem prawdy o sobie”.

 

Jurorzy: aktorka Ewa Błaszczyk, reżyserzy Grzegorz Kempinsky, Józef Opalski i Henryk Rozen oraz dziennikarz i realizator słuchowisk Andrzej Zajdel, ponadto przyznali: nagrodę pierwszą – Ernestynie Winnickiej za „Balkon Goldy”, drugą – Piotrowi Zawadzkiemu za „Audiencję”, trzecią – Zuzannie Bernat za „Jordan”.

 

W konkursie także uczestniczyli Magdalena Bochan-Jachimek („Mamy problem. Monodram macierzyński”), Michał Studziński („Iwan Karamazow zwraca bilet”), Dagny Mikos („Dagny. Brecht. Księżniczka żebraków”), Bogusława Schubert („Voyage. Voyage. Cytrynowa podróż”), Daniel Salman („Sonata Kreutzerowska”) i Dorota Landowska („Stryjeńska. Let’s dance, Zofia!”).

 

Gościnnie: Ewa Błaszczyk z monodramem „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam”.

 

Konkurowało 10 spektakli z 40 zgłoszonych. Wybranych przez dyrektora artystycznego Festiwalu – Cezarego Morawskiego, dyrektor programową Polskiego Radia Rzeszów – Edytę Kluk-Wisz oraz aktorki Małgorzatę Machowską i Jagodę Rall.

 

Andrzej Piątek

 

https://e-teatr.pl/rzeszow-po-i-radiowym-festiwal-teatralny-monodram-36004


#Teatr #Festiwal #Monodram #RadioRzeszów #E-teatr