Pióro Jaracza sprawiedliwe!

Pióro Jaracza sprawiedliwe! – Czy w końcu doczekaliśmy się w Polsce prawdziwie uczciwego konkursu dramaturgicznego?

Konkurs o Pióro Jaracza w Łodzi dowodzi nie tylko tego, że dramatopisarstwo w Polsce tak naprawdę ma się całkiem dobrze, ale także, że powstaje mnóstwo dobrych sztuk, które w obecnym systemie promującym tylko jedną estetykę, nie mają szans wypłynięcia i pokazania się na deskach teatrów.

 

A jak wygląda ten zamknięty krąg dramatopisarski w Polsce? Przeczytajcie pod obrazkiem!

 

 

 

Pióro Jaracza

 

 

 

Pióro Jaracza sprawiedliwe!

Konkursy dramaturgiczne w Polsce to rzecz dosyć osobliwa, albowiem jakimś dziwnym trafem zazwyczaj wygrywają te same osoby. I teraz rodzi się pytanie: czy w Polsce rzeczywiście jest jakaś malutka elita, która tak bardzo przewyższa resztę dramatopisarzy, że zawsze wygrywają ci sami, czy może tak mało osób pisze dramaty, że walka zawsze odbywa się między tymi samymi, czy nie daj Boże, szanowni jurorzy wszyscy reprezentują tę samą estetykę i promowane są tylko utwory reprezentujący ową estetykę (tak, jak ma to miejsce w miesięczniku “Dialog”) ?

 

Rozpisany niedawno przez Teatr Jaracza w Łodzi, konkurs dramaturgiczny o Pióro Jaracza, dowodzi jednoznacznie, że na pewno drugie przypuszczenie nie jest prawdziwe, bo na konkurs wpłynęło prawie 200 prac (sic!). Z tego, co mi wiadomo, większość nadesłanych sztuk jest na bardzo wysokim poziomie i jest napisana w duchu klasycznej formy dramaturgicznej, czyli nie tylko sztuka ma początek, środek i koniec, ale wiadomo też o co w niej chodzi. A, co do jury to są to osoby, które nie siedzą w żadnych innych tego typu imprezach, więc trudno ich posądzić o promowanie jednej, jedynie słusznej estetyki i jednej, jedynie słusznej ideologii, jak to ma miejsce w konkursach i wydarzeniach lansowanych przez grupę dzierżącą władzę w polskim teatrze, czyli Spółdzielnię Teatralną. Jest więc nadzieja, że w końcu będziemy mieli w Polsce konkurs dramaturgiczny, który odzwierciedla sprawiedliwie, prawdziwe gusta polskich dramatopisarzy. Oby tak się stało!

 

 

 

 

Łódź. Blisko dwieście utworów powalczy o Pióro Jaracza

Blisko dwieście utworów powalczy o Pióro Jaracza. Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi zakończył nabór dramatów do Konkursu Dramaturgicznego.

 

Komisja konkursowa nie będzie miała łatwego zadania. 188 nigdzie dotąd niepublikowanych i niewystawianych dramatów wpłynęło na pierwszą edycję Konkursu Dramaturgicznego im. Łucjana Kościeleckiego o nagrodę Pióro Jaracza organizowanego przez Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi. W czerwcu ogłoszona zostanie najlepsza trzydziestka.

 

W marcu Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi ogłosił nabór prac do Konkursu Dramaturgicznego imienia Łucjana Kościeleckiego.

 

Do końca kwietnia wpłynęło blisko dwieście prac autorów z różnych części Polski, a nawet świata.

 

– Widać, że współczesna dramaturgia kwitnie i mamy wspaniałych autorów, którzy proponują świetne teksty na scenę – mówi Antoni Winch, kierownik literacki Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi – poziom konkursu jest bardzo wysoki. Myślę, że komisja będzie miała dużo pracy i wielką trudność w wyborze tego najlepszego dramatu.

 

A ten zostanie wybrany już w październiku. Najpierw jednak, pod koniec czerwca, najlepszych trzydzieści prac trafi pod ocenę autorytetów ze świata kultury i sztuki. W skład komisji oceniającej nadesłane teksty wchodzą: reżyserka teatralna, operowa, filmowa i scenarzystka Anna Wieczur, aktorka filmowa, teatralna i dubbingowa Lidia Sadowa, była szefowa Teatru Telewizji i dyrektor artystyczna z ramienia Telewizji Festiwalu Dwa Teatry Ewa Millies-Lacroix, dr nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, historyk teatru i krytyk teatralny Barbara Osterloff, dr hab., profesor w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, dramaturg Jagoda Hernik Spalińska.

 

Do drugiego etapu konkursu zostanie wybranych sześć najlepszych dramatów. Spośród nich wyłoniony będzie zwycięski tekst.

 

Nagroda główna konkursu to 50 tysięcy złotych, możliwość wystawienia sztuki oraz pamiątkowe wieczne pióro.

 

Kapituła będzie mogła także przyznać dwa wyróżnienia w wysokości 10 tysięcy złotych lub jedno w wysokości 20 tysięcy złotych.

 

Lista najlepszych trzydziestu dramatów wybranych pod ocenę komisji zostanie opublikowana pod koniec czerwca na stronie internetowej teatru, w zakładce konkurs dramaturgiczny.

 

https://e-teatr.pl/lodz-blisko-dwiescie-utworow-powalczy-o-48966


#teatr