Nuda na scenie

Nuda na scenie – twórcy rezygnują z „konfliktu dramatycznego” będącego osią każdej opowieści, na rzecz wspólnotowej, oczyszczającej nudy na scenie.

Michał Centkowski, którego, jako jednego z niewielu recenzentów, bardzo cenie, bowiem ma on kręgosłup moralny i etyczny i potrafi sprawiedliwie ocenić spektakl, a nie chwalić knoty według klucza narzuconego przez Spółdzielnię Teatralną, tym razem znowu poszedł w poprzek i jednoznacznie ocenił spółdzielniane przedstawienie w spółdzielnianym teatrze, pisząc wprost, że to nuda na scenie.

 

Brawo Michał!

 

Przeczytajcie jego znakomitą recenzję pod obrazkiem.

 

 

 

Nuda na scenie

 

 

 

 

Nuda na scenie

Autoterapia

„Burza. Regulamin wyspy” wg Williama Szekspira w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Pisze Michał Centkowski w „Przeglądzie”.

 

Katarzyna Minkowska z Janem Czaplińskim wystawiła w Opolu „Burzę” Szekspira. Monumentalne widowisko, choć niepozbawione efektownych scen i nieźle grane, jest dość wtórne. Szekspir staje się bowiem przyczynkiem rozważań o środowisku teatralnym.

 

W opolskim spektaklu Prospero (Bartosz Dziedzic) jest okrutnym, manipulującym i toksycznym reżyserem – dość nachalnie wystylizowanym na Lupę, Miranda (Monika Stanek) aktorką, nie do końca odnajdującą się w tym zawodzie, zaś Ariel (Judyta Paradzińska) prawą ręką Mistrza.

 

Przyglądamy się specyfice pracy pod kierunkiem natchnionego demiurga-manipulatora, który żeruje na ambicjach swojego otoczenia i wykorzystuje naiwny idealizm młodych. Ma to rzecz jasna walor terapeutyczny, obnaża też patologie drążące instytucje kultury. Problem w tym że, całość jest raczej prostym, niezbyt odkrywczym, opisem zjawiska ostatnio nader mocno na scenie eksploatowanego.

 

Dramaturgicznie ta sceniczna autoterapia ma średni potencjał. Co zresztą przyznają sami twórcy w finale, dając sobie prawo do rezygnacji z „konfliktu dramatycznego” będącego osią każdej opowieści, na rzecz wspólnotowej, oczyszczającej nudy na scenie. To ważne i pewnie bardzo wyzwalające dla artystów i artystek. Pytanie tylko, co z publicznością.

 

Tytuł oryginalny
Autoterapia

 

https://e-teatr.pl/autoterapia-48875

 

Źródło:
„Przegląd” nr 22

 

Autor:
Michał Centkowski

 

 

TWÓRCY

Reżyseria i adaptacja
Katarzyna Minkowska

 

Dramaturgia i adaptacja
Jan Czapliński

 

Muzyka
Wojciech Frycz

 

Scenografia
Łukasz Mleczak

 

Kostiumy
Jola Łobacz

 

Choreografia
Krystyna Lama Szydłowska

 

Reżyseria świateł
Monika Stolarska

 

Video
Janusz Szymański

 

Inspicjentka
Urszula Kraska
Asystent kompozytora
Maciej Synowiec

 

 

OBSADA
Andrzej Jakubczyk
Jakub Klimaszewski
Bartosz Dziedzic
Rafał Kronenberger
Judyta Paradzińska
Monika Stanek
Kacper Sasin
Michał Świtała
Konrad Wosik
Bartosz Woźny
Piotr Stanek (gościnnie)

 

oraz tancerki i tancerze:
Jan Sarata
Zuza Meyer
Jakub Margosiak
Filip Szatarski
Agnieszka Brzezińska


#teatr