Nieostrość widzenia
Nieostrość widzenia – Bardzo ciekawie o najnowszej premierze Teatru Kwadrat w Warszawie. To potwierdza, że nawet monodramy mają moc.
Nieostrość Widzenia to znakomity monodram Ewy Ziętek.
Nieostrość widzenia
„Nieostrość widzenia” Remigiusza Grzeli w reż. Wawrzyńca Kostrzewskiego, monodram Ewy Ziętek w Teatrze Kwadrat w Warszawie. Pisze Rafał Turowski na stronie rafalturo.ski
Mamy oto monodram Ewy Ziętek, wcielającej się w dwie role – Zofii Książek-Bregułowej, aktorki, która w Powstaniu straciła wzrok a mimo to po wojnie grała; oraz – w rolę Ewy Ziętek, właśnie obchodzącej 50-lecie pracy artystycznej, z debiutem na pierwszym roku studiów w Weselu Wajdy, jej konkurentką do roli Panny Młodej była sama… Ale może nie będę spojlerował, proszę obejrzeć.
Pomysłem na ten poruszający (ale i momentami zabawny) pięknie zagrany monodram było zetknięcie biografii obu aktorek, mamy więc opowieść niezwykłych ludziach, których przeznaczenie postawiło na ich drodze, o – determinacji i szczęściu, oraz – o poczynionych wyborach, których rozmaite konsekwencje są jakoś ostateczne. Czy wszystkie te decyzje były trafne? I co takiego jest w tym okrutnym przecież zawodzie, że bez względu na wszystko chce się go wykonywać? Dlaczego aktorzy w ogóle nie wyobrażają sobie życia bez sceny?
Wątki autobiograficzne, może się wydawać, że niewymagające aktorstwa, także zostały tu zagrane; ciekaw jestem, jak zabrzmiałyby improwizowane? Czy w ogóle było to brane pod uwagę? Czy może taki monodram w całości MUSI być zagrany, bo inaczej postać Zofii Bregułowej nie byłaby w tej opowieści ważniejsza, a przecież ona jest główną bohaterką? I czy aby na pewno główną? A może WŁAŚNIE dlatego, że aktorka mówi o sobie, nie można tego nie zagrać? To wszystko jest bardzo ciekawe…
Ewa Ziętek wprost znakomita, mamy także piękne światło i ciekawy tekst Remigiusza Grzeli, z jedną jednak cichutką uwagą – otóż jest go ździebko za dużo. Minimalne skrócenie, o kwadransik może, spektaklowi niczego by nie odebrało, a dodałoby za to – widowisku.
Nieostrość widzenia
Remigiusz Grzela
reż. Wawrzyniec Kostrzewski
premiera 9 kwietnia 2022
#TeatrKwadrat