Łódź Fabryczna Centrum Sztuki Konceptualnej

Łódź Fabryczna Centrum Sztuki Konceptualnej – Znakomity happening artystyczny dokonany na budynku dworca kolejowego Łódź Fabryczna w Łodzi.

Nie, nie, to nie ja jestem autorem tego wybornego dowcipu artystycznego! To tylko zbieżność nazwisk. Mój przyjaciel, jeszcze ze Szkoły Filmowej, Tomek Kempiński, jest autorem tego dzieła, w którym zawłaszczył budynek dworca i nazwał go “Łódź Fabryczna Centrum Sztuki Konceptualnej”.

 

Uważam, że to pierwszorzędny sposób na pokazanie kompletnej bezużyteczności tego ogromnego molocha, za ciężkie miliony, który stoi pusty i tylko nieliczni podróżni błąkają się po labiryncie korytarzy i przejść tego wytworu manii wielkości władz Łodzi.

 

Przeczytajcie artykuł o tym poniżej obrazka.

 

 

 

Łódź Fabryczna Centrum Sztuki Konceptualnej

 

 

 

 

Łódź Fabryczna Centrum Sztuki Konceptualnej

29 lutego 2024 roku duet Kempinski & Wycichowski dokonali artystycznego zawłaszczenia i przejęcia dworca kolejowego Łódź Fabryczna w Łodzi, o powierzchni 65 tysięcy m2 oraz jego transformacji w największe na świecie Centrum Sztuki Konceptualnej (CAC) poprzez umieszczenie na fotografii przedstawiającej główną fasadę dworca od strony ulicy Kilińskiego napisu „Centrum Sztuki Konceptualnej” pod neonem „Łódź Fabryczna”.

Tym aktem oddali hołd Marcelowi Duchamp, który jesienią 1919 roku na reprodukcji obrazu Leonarda da Vinci “Mona Lisa” domalował jej czarne wąsy z podkręconymi końcówkami oraz kozią bródkę, a obraz podpisał skrótowcem L.H.O.O.Q.

 

CAC Łódź Fabryczna jest zarówno galerią sztuki jak i dziełem sztuki rozumianym jako ready made, gdzie sam dworzec kolejowy jako taki, zachowuje wszystkie swoje funkcje użytkowe. W tym sensie można powiedzieć, że od 29 lutego 2024 roku obiekt istnieje równocześnie pod dwiema postaciami, dworca i galerii – jako obiekt o dualistycznej naturze.

Zainteresowanym teoretyczną podstawą wyżej wymienionych aktów i stwierdzeń, polecamy literaturę specjalistyczną poruszającą tematykę sztuki konceptualnej, sztuki zawłaszczania (appropration art) i subwersji w sztuce, a także o fizyce kwantowej, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch eksperymentów myślowych, Erwina Schrödingera dotyczącego kota oraz Eugene Wignera dotyczącego przyjaciela, a także teorii Hugh Everetta o wielu wszechświatach.

Parafrazując słowa Samuela Becketta na temat własnej twórczości, twierdzimy, że nasze dzieło jest sprawą podstawowych pojęć prezentowanych szczerze i tylko za to bierzemy odpowiedzialność.

 

https://2024cac.wixsite.com/centrum-sztuki-konce

 

 

 

Łódź Fabryczna Centrum Sztuki Konceptualnej

 

 

 

 


#sztuka