Share This
Curriculum vitae
Teatr awangardy
Teatr awangardy – Dożyliśmy tak przewrotnych czasów, że teatr mający się za awangardę w istocie jest ariergardą, a ten klasyczny stał się awangardowy. Progresywne teatry mainstreamowe powtarzają po sobie, jak papugi, te same tytuły, tych samych realizatorów, tę samą estetykę i jedną jedynie słuszną ideologię. Nie mówiąc już o tym, że to, co wydaje im się nowoczesne, nowatorskie i eksperymentalne, jest tak naprawdę wyważaniem otwartych już drzwi, albowiem taki teatr miał już miejsce na zachodzie w latach 60...
read moreKompromitacja zawodu recenzenta
Kompromitacja zawodu recenzenta – Czy następny pseudorecenzent Gazety Wyborczej totalnie się kompromituje swoimi wypocinami? Nie tak dawno, pani Izabela Adamczewska przypuściła polityczno-ideologiczny atak, na mój spektakl “Gwałtu, co się dzieje!”, który generalnie sprowadzał się do tego, że nie wolno się śmiać na komedii i komedia nie może w żadnym wypadku być śmieszna, a teraz następny gigant pióra recenzenckiego, pan Witold Mrozek, atakuje politycznie spektakl “Ksiądz Marek”, Teatru Klasyki...
read moreO jakim teatrze marzy widz
O jakim teatrze marzy widz – Czy w ogóle jest obecnie miejsce dla teatru historycznego? Czy warto inscenizować dzieła klasyków w klasyczny sposób? Magdalena Hierowska w swojej recenzji “Księdza Marka” w Teatrze Klasyki Polskiej, stawia bardzo ważne pytania o sensie istnienia teatru wystawianego w sposób klasyczny. W zdominowanej przez Sitwę Teatralną, zwaną także Mafią, lub Spółdzielnią Teatralną, mapie teatru polskiego, gdzie dominuje teatr progresywny, kompletnie niezrozumiały dla przysłowiowego...
read moreTani lans
Tani lans – Coraz bardziej zanikają obecnie wartości którymi powinniśmy się kierować, a zamiast nich w modzie są gołe dupy i klaty. Sabina Papierkowska, jak zwykle bardzo wnikliwie obserwuje otaczającą nas rzeczywistość i potrafi dobitnie ją zdiagnozować. Tym razem stwierdza, że tani lans zastąpił nam prawdziwe wartości, jakimi są honor, moralność, słowność, lojalność i wierność np. Tani lans Dziś tani lans przesłonił wszystko. Zanikają wartości którymi...
read moreSymbol kiczu i tandety
Symbol kiczu i tandety – Przykładem największego upadku teatru, pozostaje Stary Teatr w Krakowie. Obecnie symbol kiczu i tandety. Po opublikowaniu posta, w którym Maria Seweryn obawia się, że niedługo teatr klasyczny zniknie, pojawiły się liczne komentarze, które wszystkie podobnie diagnozowały otaczającą nas rzeczywistość, całkowicie zdominowaną, przez panoszącą się w teatrze polskim Spółdzielnie Teatralną, zwaną także Mafią Teatralną. Ta sitwa opanowała polski teatr i funduje widzom niesmaczne koktajle,...
read moreMoment jakiegoś przesilenia
Moment jakiegoś przesilenia – dotarłem do starego posta mojego kolegi, Śp. Ireneusza Janiszewskiego, który zwraca uwagę na frustrację w teatrze. Ten stary post nie przestał być w żaden sposób aktualny. Wręcz odwrotnie, wydaje mi się, że ta frustracja i przesilenie, o którym pisał Irek, sięgnęło niedawno zenitu. Teatr przestał prawie w ogóle być artystyczny, a stał się prawie całkowicie polityczny. I nie można już prowadzić żadnego dialogu, żeby od razu nie zostać sklasyfikowanym, jako faszystę, pisowca, czy...
read moreWywar z symboli polskości
W “Schronie przeciwczasowym”, w Starym Teatrze w Krakowie, zamiast wniosków na temat mechanizmów zbiorowej pamięci otrzymujemy wywar z symboli polskości, pisze Paweł Borek. Jak to dobrze, że dobiega koniec dyrektury dwóch kompletnych figurantów w Teatrze Starym w Krakowie. Co prawda nie czeka nas po nich nic lepszego – obawiam się, że wręcz odwrotnie, ten znakomity ongiś teatr zostanie znowu oddany panu Klacie, albo pani Kleczewskiej, albo panu Skrzywankowi, ale nie zmienia to faktu, że dyrekcja panów Raźniaka...
read moreNiech zdycha teatr państwowy!
Niech zdycha teatr państwowy! – Czy teatr państwowy coraz bardziej się upolitycznia? A jeśli tak, czy w ogóle ma jeszcze rację bytu? Teatr uwikłany politycznie nie ma nic wspólnego z kulturą. To tak naprawdę przedłużona tuba polityków. A taki teatr nie jest nam wcale potrzebny – niech zdycha! Niech zdycha teatr państwowy! W pewnej dyskusji pod jednym z moich postów na FB, Andrzej Rozmus zrzucił następującą propozycję: “można dotować teatry w taki sposób,...
read moreNiesmak po Skrzywanku
Niesmak po Skrzywanku – nikt nigdy nie zafundował mi w teatrze takiego niesmaku jak Pan Skrzywanek pisze Ania Rakowska W odpowiedzi na bełkotliwe “orędzie” pana Skrzywanka, pełne frazesów, komunałów i nieznośnych słowotworów, Ania Rakowska odpowiedziała ostrym komentarzem, który publikuję poniżej. Sprowadza się on do tego, że po teatrze Skrzywanka i jemu podobnych rodem z Mafii Teatralnej, zwanej także Spółdzielnią Teatralną, nie pozostaje nic innego, tylko niesmak. A tak na marginesie, to ktoś...
read morePracownicy oczekują odwołania pana Klynstry
Pracownicy oczekują odwołania pana Klynstry – Wypłynęły nowe zarzuty wobec dyrektora Teatru Osterwy w Lublinie. W obliczu nowych szokujących zarzutów wobec pana Redbada Klynstry-Komarnickiego, wygląda na to, że powinien on nie tylko podać się do dymisji, ale ponieść odpowiedzialność karną, jeśli stawiane zarzuty okażą się prawdziwe. Opinia publiczna i pracownicy oczekują natomiast natychmiastowego odwołania pana dyrektora. Pracownicy oczekują odwołania pana...
read more