A komórka dzwoni
A komórka dzwoni – O rewelacyjnym przedstawieniu w warszawskim Teatrze Współczesnym, który dzielnie opiera się Mafii Teatralnej.
W dobie ciągłych performansów, dekonstrukcji, bełkotu scenicznego i prowokacji politycznych, Teatr Współczesny w Warszawie wyrasta na jeden z najważniejszych ośrodków obrony dobrego teatru.
“A komórka dzwoni” Macieja Englerta, doskonale wpisuje się w ten trend.
A komórka dzwoni
„A komórka dzwoni” Sarah Ruhl w reż. Macieja Englerta w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Pisze Tomasz Miłkowski w „Przeglądzie”.
Wciąż dzwoni. Uciążliwie. Mężczyzna siedzący tyłem do widzów w ciemnym wnętrzu kawiarni (Mateusz Król) ani drgnie. Kobieta przy sąsiednim stoliku (Barbara Wypych) zwraca mu uwagę, żeby odebrał telefon. Mężczyzna nie reaguje. Komórka wciąż dzwoni. Kobieta wstaje, podchodzi do mężczyzny, prosi go, żeby odebrał, ale bez skutku. Wreszcie sama odbiera telefon. Tak to się zaczyna, a potem bywa jeszcze dziwniej.
Sarah Ruhl, posługując się komórką jako dowodem koronnym, stworzyła obraz rozpadu normalnych więzi i relacji między ludźmi w dobie internetu i wirtualnej rzeczywistości. Bywa tu i śmiesznie, i strasznie. Zwłaszcza w drugiej części, kiedy komedia (?) nabiera wigoru.
Aktorzy czują się w tej mieszaninie nastrojów i gatunków znakomicie, powstaje więc mimochodem przedstawienie o tym, co w życiu najważniejsze, a co łatwo prześlepić, gapiąc się w telefon albo trudniąc się niekoniecznie czystymi etycznie zleceniami. Przestroga? Żart sceniczny? Kto wie. To wszystko zależy od nastroju widza. Jeśli podda się atmosferze spektaklu, nie zmarnuje czasu.
Tomasz Miłkowski
Sarah Ruhl
Interesuję się tym, co teatr może zrobić, czego nie potrafią inne formy.
Sarah Ruhl w wywiadzie dla Washington Square Reviev 2016 r.
Sarah Ruhl (ur.1974 r.) amerykańska dramatopisarka, eseistka, wykładowczyni w Yale School of Drama, autorka ponad dziesięciu kunsztownie napisanych sztuk w gatunku trudnym do jednoznacznego zdefiniowania, najczęściej przez krytyków zaliczanych do magicznego realizmu. Dwukrotna finalistka Nagrody Pulitzera: za „Posprzątane” (2005 r.) i za „In the Next Room” (2010 r.), laureatka kilku innych prestiżowych nagród, w tym: Susan Smith Blackburn Prize – dla najlepszej dramatopisarki anglojęzycznej (2004 r.). Tłumaczona na kilkanaście języków i grana z wielkim powodzeniem w kraju i zagranicą.
W teatralnych światach sztuk Sarah Ruhl zwykli ludzie żyją niezwykłym życiem wśród dziwnych zbiegów okoliczności otwierających się na niezwykłe metafizyczne zagadki, zaś wątki kryminalne łączą się z elementami absurdu i finezyjnego humoru. A komórka dzwoni to po trochu thriller, moralitet, romans, surrealistyczna komedia.
https://wspolczesny.pl/repertuar/biezacy/a-
#teatr